Je Bent Niet Jouw Gedachten

Kiezen voor geluk: een gids.
Het voelt enorm bevrijdend tot het besef te komen dat je gedachten maar gedachten zijn en niet 'jij' of de werkelijkheid. Het zijn slechts reflecties, vaak een vertekende weergave van een realiteit gezien in een vervormende spiegel. Maar wat er zich in onze hoofden afspeelt, bepaalt wel je emoties en je gedrag. Vandaar het belang om je gedachten te kennen.

Over het boek

Met mijn nieuw boek "Je bent niet jouw gedachten" wil ik mensen helpen begrijpen hoe depressies en burn-outs ontstaan. Het boek levert methodes, inzichten en een kader om actief met depressie en burn-out klachten om te gaan. Het is een zeer toegankelijk boek en gericht naar een breed publiek. De boodschap is: depressie is niet het einde, maar een soort 'gezond' signaal van lichaam en geest.

De benadering in het boek is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie in combinatie met technieken en inzichten uit mindfulness.. Het is een werk dat opgebouwd is al doende vanuit mijn praktijk van klinisch psycholoog. Het boek legt uit hoe je sterke emoties op een rustige en stabiele manier kunt aanpakken, ook al zit je in een emotionele wervelwind.

Mensen herkennen zich in het boek. Een patient vertelde 'Wanneer ik mij depressief voel, lees ik dit boek en na twee uren voel ik mij reeds veel beter'. Het boek legt de technieken die gebruikt worden op een heldere manier uit, zonder therapeutenjargon of wetenschappelijke uitweidingen. Het boek vervangt geen therapie maar is wel een goede aanvulling op de therapeutische sessies en/of een geheugensteuntje of opkikkertje achteraf.

Het is een boek voor mensen die het beste uit hun leven willen halen. Een boek over depressie, burn-out maar vooral over het ontdekken van geluk in jezelf.Vandaar de subtitel: Kiezen voor geluk: een gids.

Het is een compleet werk en bevat alle mogelijke thema's die in de therapeutische sessies kunnen aan bod komen. De inhoud is opgebouwd rond het anagram 'GELUKKIG ZIJN'.

G: gedachten
E: emoties
L: lasten en lusten
U: uitersten
K: kernovertuigingen
K: kwetsbaarheid
I: inventief problemen oplossen
G: geluk

Z: zelfvertrouwen
I: isolement doorbreken
J: jezelf uiten
N: negatieve episodes herkennen..

top

Voor wie meer wil lezen

Het boek legt uit hoe je sterke emoties op een rustige en stabiele manier kunt aanpakken, ook al zit je in een emotionele wervelwind. Het wil een positieve boodschap meegeven en aantonen dat depressie niet het einde is. In de methode 'Omgaan met emoties' leer je je emoties de aandacht te geven die ze verdienen waardoor ze nadien weer naar de achtergrond kunnen verdwijnen.

De benadering in het boek is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie in combinatie met technieken en inzichten uit de Mindfulness benadering. Het is een werk dat opgebouwd is als doende vanuit mijn praktijk als klinisch psycholoog. Het is de bedoeling dat het voor een ruim publiek bevattelijk is. Het wil een positieve, duurzame manier tonen om om te gaan met depressie. Het laat je zien hoe je kunt omgaan met tegenslagen en ondanks tegenslagen of misschien net daardoor gelukkiger kunt worden in je leven. De subtitel is dan ook: Kiezen voor geluk: een gids.

De titel van het boek duidt op het vaak voorkomende fenomeen dat we slaafs onze gedachten volgen. Sterker nog, vaak zijn we er ons niet eens van bewust dat er bepaalde gedachten door ons hoofd gaan en verlopen ze met andere woorden op automatische piloot. Door een techniek, het decentreren, leer je naar je opkomende gedachten te kijken als een soort extern waarnemer. Zodoende kan je je gedachten beschouwen als wat ze zijn, 'gedachten'. Door bewust naar je gedachten te kijken kan je nadien ook meer vrij beslissen wat je met je gedachten doet. Ze loslaten bijvoorbeeld, omdat je toch niets kan veranderen aan de situatie, ze vervangen door meer helpende gedachten, ze uitdagen. In het boek wordt een techniek om om te gaan met emoties beschreven. Veel mensen hebben schrik van depressies, het is waar, het is niet meteen de leukste periode in je leven. Het probleem is echter dat men vaak rond de eerste, 'primaire' emotie, bijvoorbeeld verdriet, heel wat negatieve 'secundaire gedachten' opbouwt die als een satelliet rond de primaire emotie draaien. Het vervelende effect is dat ze de primaire emotie op een heel negatieve manier versterken. Een voorbeeld is wat men heel vaak hoort: 'Ik ben nu depressief en ik geraak er nooit meer uit'. Verder handelt het boek over het leren omgaan met de onvermijdelijke tegenslagen in je leven. Het vertelt ook waar een tekort aan zelfvertrouwen, ook een vaak voorkomend kenmerk bij mensen met depressie of tekort aan sociale vaardigheden, vandaan komt en wat je daar aan kunt doen. Deel 2 gaat erover hoe je meer geluk kunt inbouwen in je leven, vaak door het cultiveren van heel eenvoudige zaken. Het boek leert je meer filosofisch in het leven te staan waardoor je onvermijdelijk gelukkiger wordt.

In bijdrage is er en uitvoerige bijdrage opgenomen over de transcendente meditatie, een heel heilzame techniek. Omdat angsten, depressie en burn-out heel dicht bij elkaar aanleunen is er een speciaal hoofdstuk voorzien rond burn-out en de medische en pyschologische mechanismen ervan

Het boek kan geen therapeutische begeleiding vervangen maar het reikt je wel een aantal methodes aan die je alvast kunt uitproberen en toepassen in het dagelijkse leven. Bijvoorbeeld de methode 'uitdagen van gedachten' is een heel bruikbare techniek. Het betekent dat je je eigen (vaak negatieve) gedachten op hun realiteitswaarde onderzoekt en als het nodig is een beetje 'advocaat van de duivel' speelt: overdrijf ik niet met mijn negatieve gedachten, is het wel altijd zo, moet ik het niet anders bekijken?

Het boek werd uitgegeven bij Manage4U te Leiden, Nederland. Het is verkrijgbaar in BelgiŽ in de Standaard Boekhandel, FNAC, Story- Scientia, Acco en boekhandel Dhoogpoort te Gent. Voor Nederland te bestellen bij CB Culemborg of via de website.

Een voorsmaakje kan je downloaden als zip bestand via deze link.

top

Recensies

De Belgische psychologe en pedagoge (geboren in 1957) geeft naast onder andere haar praktijk als klinisch psychologe regelmatig lezingen. Dit is een sympathiek boek dat verklaart en uitlegt wat je tegenhoudt om gelukkig te zijn. Dat je niet in een depressie hoeft te geraken, als je leert hoe je op een hygiŽnische manier met je gedachten om kunt gaan. En als je depressief bent, dan kun je er waarschijnlijk uitkomen met behulp van de therapie die wordt aangereikt in dit boek. Het boek zelf is daar niet voldoende voor, maar als je de aandacht op kunt brengen om het door te lezen, ben je al een heel eind. Mindfulness is dan misschien wat modieus, maar het is een serieuze moderne helpende therapie bij depressie. Het aantal zelfdodingen in BelgiŽ, circa 6 ŗ 7 per dag, is op Finland na, het hoogste in Europa, en in Nederland 3 ŗ 4. Dus er valt nog een wereld te winnen. Heb je alle hoofdstukken gelezen, dan vormen de eerste letters van de titels de woorden 'Gelukkig zijn'.
Drs. Alice Rusch, zie recensie.



Hadewijch De Baene, communicatiedeskundige, Lochristi over ' Je bent niet jouw gedachten'

Wat er zich in onze hoofden afspeelt, bepaalt onze emoties en ons gedrag. En omdat deze twee zaken dan weer voor een groot deel bepalen wie we nu precies zijn of hoe we ons gedragen, is het heel belangrijk om onze gedachten te kennen.

Hierover gaat het boek 'Je bent niet jouw gedachten' van Leen Ryckaert. Een waardevol boek voor mensen die het beste uit hun leven willen halen. Een boek over depressie, burn-out en het ontdekken van geluk in jezelf.

Leen Ryckaert is klinisch psychologe en gespecialiseerd in cognitieve therapie en mindfulness benadering. Ze woont in Destelbergen. Ze schreef dit boek vanuit haar ervaringen als psychologe en haar sessies met haar patiŽnten. Het boek is volgens haar bedoeld om technieken die gebruikt worden op een heldere manier uiteen te zetten, zonder therapeutenjargon of wetenschappelijke uitweidingen. Iedereen beleeft zijn/haar depressie op een andere manier.

Waarover kan je lezen in dit boek? Gedachten, emoties, lasten en lusten, uitersten, kwetsbaarheid, geluk, zelfverwezenlijking, negatieve episodes herkennen, Ö Zowat alles wat voor het grootste deel bepaald wie we zijn komt aan bod. Het boek is geschreven in een heldere en toegankelijke taal. Het is een leerrijk boek, niet enkel interessant voor mensen met een depressie. Het is een aanrader voor ieder die geÔnteresseerd in de optimale aanwezigheid van geluk in zijn/haar leven. Vanwaar komt geluk en hoe hebben we geluk zelf in de hand.

Je hoeft dit boek niet in een keer uit te lezen. Het bestaat uit verschillende passages, quotes, hoofdstukken die je gelijk wanneer kan lezen. Korte passages wisselen langere af. Je kiest zelf wat je leest. Of zoals de auteur het zo mooi zegt: 'lees mondjesmaat, neem uit de tekst wat je op dat moment nodig hebt!

Reacties uit de pers

Quote van Kate Ryan in het Nieuwsblad Magazine van 9 juni 2012 op p12 over het boek.